فروش اینترنتی

دیسک ترمز ماشین شما چه زمانی نیاز به تعویض دارد ؟

دیسک ترمز

دیسک ترمز چیست؟

دیسک ترمز یکی از قطعات مهم خودرو در سیستم چرخ و متعلقات آن است که نقش مهمی در امنیت خودرو در هنگام ترمزگیری دارد.

این قطعه حیاتی که همراه با چرخ ها در حال گردش است، اگر از حرکت باز ایستد، متعاقبا چرخ ها نیز از حرکت ایستاده و خودرو متوقف می شود.

دیسک ترمز در واقع قطعه ای دایره ای در قسمت چرخ ها است که وظیفه آن متوقف ساختن خودرو در هنگام گرفتن ترمز می باشد.

این قطعه حیاتی در خودرو دارای یک طول عمر مشخص است و پس از طی این مدت، رفته رفته از کارایی آن کاسته می شود.

دیسک ترمز

انواع دیسک ترمز خودرو

ديسک های ترمز در چرخ جلو و عقب ماشین هاي سواري معمولا از دو نوع ساده و خنک شونده توليد و مورد استفاده خودروسازان قرار ميگيرند. در اكثر خودروها، نوع ساده آن به كار گرفته مي شود. هنگام خرید ديسک ترمز چرخ جلو متوجه خواهید شد که خنک كننده از چند طرح مختلف است كه برخي از آنها شيار دارند و برخي ديگر دیسک های سوراخ دارند. البته نوعي ديگر از اين ترمز دیسکی اتومبیل وجود دارد كه ظاهري شبيه به ديسک هاي نوع ساده دارند. ولي داراي سيستم خنک شونده داخلي هستند، كه نيازي به شيار و يا سوراخ بر روي ديسک ترمز ندارند. قیمت دیسک ترمز خودرو این چنینی قدری با مدل های دیگر و رایج آن متفاوت است. در كل، ديسک هاي ترمز خنک شونده با هدف كاهش گرماي ديسک و همينطور كاليبر ترمز توليد شده هستند. این موضوع باعث می شود که خودرو فواصل بيشتري را بدون نياز به توقف براي خنك شدن ديسک طي كند

نکات مهم هنگام خرید دیسک ترمز

سازگاری با نوع خودرو

  • نکته اول در هنگام خرید دیسک ترمز توجه به سازگاری آن با مدل خودروی شما است.
  • برای این منظور اگر خرید خود را بصورت حضوری انجام می دهید حتما به فروشنده بگویید که برای چه مدل ماشینی به دنبال خرید دیسک ترمز هستید.
  • اگر هم بصورت اینترنتی خریدتان را انجام می دهید که قطعا در قسمت مشخصات محصول یا کالای انتخابی شما درج شده است که مثلا فلان دیسک برای چه مدل خودرو یا خودروهایی قابل نصب است.
  • البته این را هم بدانید که عمدتا بر روی جعبه دیسک های ترمز از سوی تولید کننده قطعه درج گردیده است که مناسب استفاده بر روی چه مدل خودروهایی می باشد.

انتخاب نوع دیسک

  • دومین نکته برای انتخاب دیسک ترمز توجه به نوع آن می باشد.
  • خریداران عزیز توجه داشته باشید که دیسک ترمزهایی که دارای امکان کاهش دما و خنک شوندگی هستند از طول عمر بیشتری نیز برایتان برخوردارند.

دوام دیسکها

از آنجایی که این قطعه نقش مهمی در سیستم ترمز یک وسیله نقلیه ایفا می کند و سلامت راننده و دیگر سرنشینان خودرو به درست عمل کردن آن بستگی دارد، بهتر است هر بار که لنت ترمزهای وسیله نقلیه خود را عوض می کنید نگاهی هم به ضخامت دیسک ها بیندازید. دیسک ها معمولا دو برابر لنت ها عمر می کنند. به یاد داشته باشید که هیچگاه با لنت های خورده شده رانندگی نکنید، این کار به دیسک های خودرو شما آسیب وارد می کند.

دیسک ترمز

چند نوع دیسک‌ترمز داریم؟

انواع مختلفی از دیسک‌ترمز وجود دارد که بسته به نوع آن ها قیمت مختلفی دارند.

دیسک چرخ ها به سه دسته معمولی، سوراخ‌دار، شیادار و ترکیبی  دسته بندی می شوند:

دیسک‌ترمز معمولی:

دارای سطحی صاف و صیقلی می باشند، این نمونه بیشتر توسط کارخانه سازنده روی خودرو نصب می شود. به دلیل اینکه سریع دمای خود را از دست نمی دهند مناسب رانندگی در شرایط معمولی می باشند.

دیسک‌ترمزهای سوراخ‌دار:

بر روی سطح آن ها تعدادی سوراخ وجود دارد که وظیفه اصلی آن ها خارج کردن آب و دود است، همچنین باعث سرد شدن دیسک می شود. در رانندگی‌های درون شهری بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

دیسک‌ترمزهای شیاردار:

شیار روی دیسک موجب می شوند که سریعا دیسک‌ترمز دمای خود را از دست بدهد و خنک شود، به همین دلیل به آن ها دیسک‌ترمز خنک شونده، شیاردار می گویند. این دیسک‌ها مناسب ماشین های مسابقه‌ای هستند زیرا از ترمز زیاد استفاده می‌شود. بنابراین باید به خوبی سرد شوند.

دیسک‌ترمزهای ترکیبی

روی سطح این دیسک‌ها علاوه بر سوراخ تعدادی شیار هم وجود دارد از این رو می توان این دیسک‌ها را ترکیبی از دیسک سوراخ‌دار و شیاردار دانست. برخلاف نمونه‌های قبلی در هر شرایط رانندگی می توان از آن‌ها استفاده نمود و مخصوص استفاده در شرایط خاصی نیستند.

 

مواردی که باعث خرابی دیسک‌ترمز می شود:

  • اختلاف ناگهانی دمابیشترین موردی که باعث خرابی دیسک‌ترمز می شود اختلاف ناگهانی دما می باشد. تصور کنید دیسک‌ترمز بر اثر ترمزگیری بسیار داغ شده است و شما با خودرو از رودخانه ای که دارای آب سرد می باشد می خواهید از رودخانه عبور کنید، دمای دیسک در آن شرایط چیزی تقریبا حدود ۸۰۰ درجه فارنهایت است و دمای آبی که قرار است از آن عبور کنید ۳۲ درجه فارنهایت، حساب کنید به یکباره دمای فلز دچار این تغییرات دمایی شود چه اتفاقی خواهد افتاد؟ بله درست حدس زده اید تاب بر می دارد و هنگام ترمز گیری باعث لرزش خودرو می شود.

 

  • استفاده از لنت نامرغوب:
  •  لنت های نامرغوب دارای مقادیر زیادی براده فلز هستند، این لنت ها به خوبی پودر نمی شوند، بر اثر اصطکاکی که بر روی دیسک‌ترمز ایجاد می کنند، و توانایی پودر شدن را ندارند، باعث خوردگی و خرابی دیسک‌ترمز می شود.

 

  • داغ شدن دیسک‌ترمز
  • زمانی که دیسک‌ترمز به اندازه غیر طبیعی داغ شود، باعث سوختن لنت ها خواهد شد. زمانی که لنت سوخته می شود کارایی خود یعنی پودر شدن را از دست می دهد و باعث خرابی دیسک‌ترمز می شود.

 

  • تعویض دیر هنگام لنت ترمز
  • اگر لنت های ترمز را به موقع تعویض نکنید و مواد روی لنت تمام شود و به قسمت آهنی انتهای لنت برسد، دو فلز با هم برخورد می کنند و در نتیجه باعث ایجاد صدایی گوش خراش از بین رفتن سطح دیسک‌ترمز می شود. حتی در بعضی مواقع دیسک‌ترمز بر اثر اصطکاک کاملا سرخ می شود.

 

دیسک ترمز

راهنمای نگهداری از دیسک ترمز

  • در گام نخست از مراحل نگهداری هرچه بهتر و بیشتر دیسک های ترمز بهتر است که به موقع اقدام به تعویض آنان نمایید.
  • سپس یادتان باشد اگر منتظر بمانید تا آخرین لایه لنت ترمزهایتان تمام شود و نهایتا فلز آن بر روی دیسک حرکت کرده و با نواختن صدای جیغ مانند باعث توقف خودروی شما شود، دیسکتان خیلی زود خراب می شود.

 

  • عامل موثر بعدی در نگهداری و افزایش دوام دیسک ترمز مربوط به سبک رانندگی شما می شود؛ برای این منظور هرچقدر که بیشتر با سرعت مطمئنه رانندگی کنید و کمتر اقدام به ترمز گرفتن نمایید، دیسک ترمزتان نیز دیرتر خراب می شود.
  • همچنین فراموش نکنید که عبور دادن خودرو خصوصا در سرعت های بالا از چاله های دارای آب می تواند بزرگترین ضربه را هم به سلامت لنت ها و هم دیسک ترمز شما بزند.

 

  • و آخرین مورد نیز استفاده از لنت ترمزهای اورجینال و باکیفیت بر روی دیسک است که سبب تضمین سلامت دیسک های شما بر روی چرخ محور عقب و یا جلوی آن می گردد.

 

خرابی دیسک

کنترل همیشگی ضخامت دیسک و لنت ها از اقدامات مهمی است که یک راننده حرفه ای همواره به آنها توجه دارد. عواملی که سبب خرابی دیسک ترمز می گردد عبارتند از «داغ شدن بیش از حد دیسک به دلایل مشکلات فنی، استفاده از لنت ترمز نامرغوب و عدم تعویض لنت های خورده شده.» اگر در خودرو خود از دیسک های معمولی استفاده می کنید و از طرفی مجبورید در مکان هایی رانندگی کنید که مدام باید ترمز بگیرید، شک نکنید که گرمای زیادی در دیسک ها ایجاد می شود که می تواند خرابی دیسک خودرو شما را به همراه داشته باشد. داغ شدن بیش از حد دیسک ها باعث تغییر شکل دیسک شده عملکرد آن را کاهش می دهد. از طرفی وقتی با لنت های خورده شده ترمز می گیرد، آهن لنت با سطح صاف دیسک تماس می گیرد و روی دیسک خط می اندازد.

بنابراین اگر راننده حرفه ای باشید دیسکها و لنت های ماشین خود را به صورت منظم چک می کنید تا همیشه سالم به مقصد برسید. همین طور می دانید که با لنت های خورده شده نباید رانندگی کنید چون در زمان کمی به دیسک ماشین شما آسیب می زند و آنگاه مجبور می شوید دو هزینه سنگین را بپردازید. در ضمن به خاطر داشته باشید که جنس دیسک و لنت ها در سیتم ترمز دیسکی از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

 

تعداد کلمات مقالهمنبع
1401 کلمهen.wikipedia.org

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *