فروش اینترنتی

چراغ های جلوی ماشین و هدلایت

چراغ جلو ماشین

چراغ های جلوی ماشین و هدلایت

امروزه چراغ های جلویی ماشین  اهمیت ویژه ای دارند،
هم در آسان تر کردن رانندگی برای راننده
و هم در زیبایی بخشیدن به خودرو

هر یک از این لامپ ها مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند و به همین دلیل نمی‌توان گفت کدام یک بهترین هستند؛ انتخاب هر یک از آنها، به نیازها و اولویت های خریدار بستگی دارد.

لامپ زنون یکی از اجزای جدیدی است که افراد به دنبال اضافه کردن آن روی اتوموبیل خود هستند. این لامپ نوری بسیار شدید و خیره کننده دارد که رنگ آن سفید مابل به آبی است و شفافیت خاصی دارد و محدوده زیادی را نیز روشن می کند.

در مقایسه با لامپ های هالوژنی که امروزه در بسیاری از خودرو های تولید داخل نصب می شود، لامپ های زنون بسیار قوی و کار آمدتر هستند. نصب این لامپ ها بسیار راحت است و نیاز به تغییرات خاصی ندارد، عدم تاثیر گرد و خاک بر روی چراغ نیز یکی از مهمترین خواص این چراغ ها است.

لامپ ال ای دی هدلایت نسل جدید سیستم روشنایی خودرو است که همانند زنون دارای نوری بیش از لامپ هالوژن است ولی به دلیل عدم استفاده از گاز در این نوع لامپ ها نیاز به شارژ ندارد و مانند فلاش دوربین عکاسی عمل می کند، البته به صورت ممتد و بدون توقف.

چراغ های جلویی ماشین هالوژن

قدیمی ترین چراغ های جلویی ماشین  استفاده شده در خودروها هستند. برای ساخت این مدل چراغ ها از عناصری استفاده می شد که هزینه سنگینی روی دست خودروسازان می گذاشت. بعدها رشته هایی از جنس تنگستن که شبیه به لامپ های رشته های خانگی هستند به عنوان وسیله ای برای حل این مشکل روی ماشین ها نصب شد. از اواسط دهه ی ۶۰ میلادی تا به حال این رشته های تنگستنی در حباب هالوژنی جای گرفتند تا عملکرد و طول عمر این چراغ ها را افزایش دهند. تا مدتها رشته های تنگستن و چراغهای هالوژن نور را با لنزهایی روی جاده متمرکز می کردند، این لنزها طوری تعبیه شده بود تا به عنوان پوشش دوم چراغ نیز عمل کند. اما حالا عملکرد این دو از یکدیگر کاملا جدا شده است؛ از سال ۱۹۹۰ میلادی در ساخت پوشش خارجی این چراغ ها به جای شیشه از پلی استر استفاده شد که هم سبکتر و هم مستحکم تر بود و نور از این حباب با استفاده از یک سری لنز پیچیده منعکس می شد(مانند پژو ۲۰۶). در مدل دیگر پرتو نور می تواند به وسیله ی یک لنز پروژکتور هدایت شود(مانند سوزوکی ویتارا).

به دلیل قیمت پایین و عمر طولانی این چراغ ها که به ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ ساعت می رسد؛ حباب های هالوژنی از جمله معمول ترین نوع چراغ های مصرفی هستند. حباب های هالوژن ۵۵ وات انرژی ایجاد می کندکه بیشتر آن با تبدیل شدن به گرما( به جای نور) هدر می شود.

چراغ هی جلویی ماشین HID (زنون)

این نوع از چراغ های جلویی ماشین با گرم کردن مخلوطی از چند نوع فلز کمیاب و گاز برای تولید نور سفید کمرنگی استفاده می شود( مانند مزدا ۳) به کار رفته است. چراغ های HID دو تا سه مرتبه روشن تر از چراغ های هالوژن هستند و پرتو نور آنها ممکن است برای دیگر افراد حاضر در جاده آزار دهنده باشد. علاوه بر نور قوی تر، لامپ های HID به قدرت کمتری برای عملکردشان نیاز دارند. معمولا این چراغها  ۳۵ وات هستند و ۲۰۰۰ ساعت قابلیت استفاده دارد.

چراغ های  HID دارای مقداری گاز زنون هستند و به نام چراغهای زنون مشهورند. در واقع گاز زنون چراغ های HID را از حالت چشمک زدن  به هنگام روشن شدن حفظ می کند و باعث می شود نور یکدست تری ایجاد شود. معمولا چند دقیقه طول می کشد تا این چراغ ها تا روشنایی کامل خود را به دست آورند.

چراغ های HID  به خاطر نور سفیدرنگ و رنگ جزئی آبی در گوشه ها به راحتی قابل تشخیص هستند. این چراغ ها در اواسط دهه ی ۹۰ میلادی در دسترس قرار گرفتند و امروز برای خیلی از مدل ها به عنوان گزینه ی انتخابی قرار داده شده است. به دلیل استفاده از عناصر کمیاب در ساختار این چراغ ها قیمت آنها نیز بالاست.

چراغ های جلویی ماشین LED

در واقع LED یا دیود نوری راه درازی را طی کرده تا به چراغ های اتومبیل تبدیل شود. از چراغ های ساده‌ی چشمک زن روی کیس های کامپیوتر قدیمی تبدیل به بخش مهمی درماشین های مدرن، گوشی ها و تلویزیون ها شده است. شاید تا به حال توجه نکرده باشید اما از این نوع چراغ ها امروزه در اکثر ابزارهای سرگرمی و وسایل داخلی ماشین ها استفاده می شود. همچنین دسته ای از این چراغ ها در مه شکن، چراغ راهنمای خودرو و چراغ های ترمز ماشین نیز استفاده شده است. طراحان ماشین عاشق این چراغ ها هستند چرا که اندازه ی کوچک آنها باعث می شود در هر فضای کوچکی جا بگیرند.

اگرچه امروزه چراغهای LED نسبت به چراغ های HID نور کمتری تولید می کنند اما نسبت به چراغ های هالوژن نور بسیار بیشتری تولید می کنند. علاوه بر این سازندگان حباب های  LEDادعا می کنند که این چراغ ها عمری برابر با ۱۵۰۰۰ ساعت دارند.

اگر هنگامی که یک چراغ زنون یا هالوژن روشن است به حباب آن دست بزنید دستتان قطعا خواهد سوخت اما این گرمای شدید در مورد چراغ های LED صدق نمی کند! یکی از بزرگترین فواید آنها این است که بیشتر انرژی مصرفی خود را به جای گرما به نور تبدیل می کند؛ در واقع بیشتر گرمای تولید شده توسط این چراغ ها در صفحه ی الکتریکی آنها پخش می شود نه در حباب آنها!

در ابتدا این چراغ ها برای ماشین های  گرانقیمت بالای ۲۰۰,۰۰۰ دلار،  مثل مدلهایی چون آئودی A8 و لکسوس  LS استفاده می شد، البته به خاطر مصرف کم برق در مدل تویوتا پریوس نیز به کار رفته بود. امسال این چراغ ها  بر روی  تویوتا کرولا ZR برای اولین بار نصب شد تا نشان دهد که اینگونه چراغ ها دارد جای خود را در بازار پیدا می کند.

چراغ های جلویی ماشین لیزری

کمپانی ب ام و اولین برندی است  که از لیزر برای چراغ های جلویی ماشین در مدل لوکس هیبریدیi8  به عنوان گزینه سفارشی استفاده کرد . اما قبل از اینکه برای این طرح پیچیده هزاران دلار خرج شود باید توجه کرد که این کمپانی قرار نیست از نور لیزر برنده برای جاده استفاده کند.

اشعه ی ليزر روی ابری از گاز فسفر زرد متمركز می شود.هنگامی كه گاز برانگيخته می شود نور سفيد شديدی را نشر می كند كه زمانی كه آن نور منعكس و پخش می شود ، جاده ی روبرو را روشن می كند. نور سفید ساطع شده از لیزر، راه روبه رو را روشن می کند. در ابتدا از سیستم روشنایی لیزری برای نورهای بالا استفاده می شود. کمپانی ب ام و ادعا می کند که این چراغ های جدید کوچکتر بوده و انرژی کمتری استفاده می کنند و تا ۶۰۰ متر روبه روی ماشین را روشن می کنند در حالی که چراغ های LED  تا ۳۰۰ متر را روشن می کردند.

مزایای هدلایت

تحقیقات علمی مزیت های سیستم نور پردازی LED یا هدلایت را اینگونه بیان میکند:

  • بازدهی بیشتر:لامپ های LED لومن (واحد سنجش میزان شدت نور) بیشتری را نسبت به میزان وات مصرفی نسب به لامپ های رشته ای تولید میکنند.همچنین بازدهی این لامپ ها با تغییر سایز و شکل تغییر نمی کند.
  • زمان گرم شدن:گرم شدن یا رسیدن به نهایت نور سیستم هدلایت بسیار سریع است.مدت زمانی که طول می کشد یک سیستم هدلایت به نهایت نور خور برسد یک میکرو ثانیه یا یک میلیونیوم ثانیه است.این زمان در مقایسه با نیم تا یک ثانیه در لامپ های رشته ای و دو تا هفت ثانیه در لامپ های زنون (HID) تقریبا صفر است.
  • مقاوت بسیار بالا در برابر روشن و خاموش شدن: سیستم هدلایت و در کل لامپ های LED برای استفاده هایی که درگیر روشن و خاموش شدن زیادی هستند ایده آل هستند و بر خلاف لامپ های رشته ای و سیستم های زنون (HID) که روشن و خاموش کردن سریع از عمرشان میکاهد،روی طول عمر این سیستم هیچ اثر مخربی ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *