فروش اینترنتی

کیت مکش و هدرز دو قطعه جذاب خودرو

کیت مکش و هدرز دو قطعه جذاب خودرو

نصب کیت مکش و هدرز، به عنوان راه‌حلی برای تقویت موتور و استهلاک کمتر آن و یکی از قدم‌های اولیه در تیونینگ خودرو‌های معمولی است. اگر با گذشت زمان عملکرد خودرو برای شما تکراری شده است یا احساس می‌کنید موتور خودرو شتاب لازم را نمی‌گیرد، قطعاً باید دنبال راهکاری برای هوا‌رسانی بهتر به موتور خودرو باشید. از طرف دیگر، باید بدانید که تخلیه کامل و سریع سیلندر خودرو از گازهای ایجاد‌شده یا دود اگزوز نیز نقش مهمی در افزایش مکش و تنفس بهتر موتور دارد. 

کیت مکش هوا چیست؟

کیت مکش هوا، راه‌حلی برای مکش هوای بیشتر از بیرون، برای عبور از فیلتر و ورود به سیستم سوخت در خودرو است. هر چه دمای هوای ورودی به پیشرانه پایین‌تر باشد، چگالی بیشتری خواهد داشت. هوای چگال‌تر، اکسیژن بیشتری به‌همراه دارد و باعث می‌شود با افزایش سوخت، احتراق بیشتری صورت گیرد و در‌نهایت، قدرت بیشتری ایجاد شود. در اکثر خودرو‌ها، به علت قرار‌گیری محل مکش هوا در نزدیکی موتور، دمای هوای ورودی نسبت به محیط بالاتر می‌رود و طبق آنچه گفتیم، این موضوع سبب کاهش چگالی هوا می‌شود که در‌نهایت، قدرت نه‌چندان رضایت‌بخشی از این فرایند حاصل می‌شود.  

کیت‌های مکش هوا به علت قرار‌گیری در مسیر جریان آزاد هوا و همچنین فضایی دور‌تر از موتور خودرو، علاوه بر افزایش حجم هوای ورودی، هوایی خنک‌تر نسبت به حالت قبل را به سمت پیشرانه خودرو می‌فرستند. در واقع، بر‌خلاف تصور عامه، این کیت‌ها به‌خودی‌خود قابلیت خنک‌کنندگی ندارند؛ بلکه به علت شرایط محل قرار‌گیری، هوایی با کیفیت‌‌تر و با دمای پایین‌تر را برای خودرو به ارمغان ‌می‌آورند. لوله‌های به‌کار‌رفته در ساخت این‌ کیت‌ها، معمولا قطور و نرم هستند تا مانع افت فشار هوایی که جریان دارد، نشوند.

هدرز چیست ؟

به‌‌منظور تکمیل سیکل احتراق در پیشرانه‌های احتراق داخلی، باید دود حاصل از احتراق به‌‌طور‌کامل از سیلندر خودرو خارج شود تا با ورود هوای تازه، عمل احتراق مجدد انجام شود. اگر مکش و خروج دود حاصل از احتراق از سیلندر سریع نباشد، این کندی مانع رسیدن هوای تازه برای احتراق بهتر می‌شود. اگرچه در خودرو‌های امروزی یک چند‌راهه‌ وظیفه هدایت و خروج دود و گازهای ناشی از احتراق را برعهده دارد، اما بسیاری از افراد برای افزایش عملکرد این سیستم، از هدرز‌ها به جای قطعه چند‌راهه‌ استفاده می‌کنند.

هدرز قطعه‌ای برای تقویت پیشرانه خودرو و بخشی از مجموعه سیستم اگزوز خودرو است. هدرز‌ها که از فلزاتی مانند فولاد، استیل یا آلیاژهای گران‌قیمت ساخته ‌می‌شوند، جایگزین چند‌راهه یا منیفولد چدنی خودرو هستند. وظیفه هدرز، بهبود عملکرد قدرت موتور و کاهش مصرف سوخت است. کارکرد مطلوب یک پیشرانه، علاوه‌ بر هوا‌رسانی مناسب، به خروج سریع گازهای ایجاد‌شده در نتیجه احتراق از سیلندر نیز وابسته است. هرچه تخلیه دود اگزوز سریع‌تر و کامل‌تر صوت گیرد، تنفس موتور بهتر خواهد بود. اگر هدرز به‌درستی نصب شود، 5 تا 10درصد به قدرت گشتاور تولیدی و ۱۰ تا ۲۰ اسب‌بخار به توان موتور اضافه ‌می‌کند.

تنوع هدرزها شاید به اندازه تنوع موتورهای ساخته‌شده در دنیا باشد. به‌طور‌کلی، انواع هدرز بر اساس جنس به سرامیکی، فولادی، کرومی و فولاد ضدزنگ طبقه‌بندی می‌شود.

جنس هدرز، بر میزان اثر و بازدهی‌ آن تاثیر مستقیم دارد و معمولا هدرزهایی با جنس فولاد ضدزنگ، بهتر از بقیه هستند. معمولاً برای گرم نگه‌داشتن گاز‌های خروجی جهت تسریع در خروج آن‌ها و همچنین جلوگیری از آسیب‌دیدگی قطعات داخل موتور به دلیل گرمای زیاد، هدرز را با نوار عایق‌بندی ‌می‌کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *